środa, 1 kwietnia 2020

Pola figur cz.3


2.04.2020
 Temat : Pole trójkąta

Dzisiaj poznasz wzór na pole trójkąta. Przypomnij sobie:
  •  podział trójkątów ze względu na boki i kąty;
  •  co to jest wysokość trójkąta?

Zrób notatkę w zeszycie

 1. W jaki sposób można wyznaczyć pole trójkąta?

Obejrzyj filmik


Już wiesz jak wyznaczyć wzór na pole trójkąta, zapamiętaj go!




2. Obliczanie pola trójkąta.

Obejrzyj filmik



Zawsze możesz przeczytać też temat w podręczniku, str. 62.


A teraz przejdź do rozwiązania zadań. Podręcznik str. 65-66
Zadanie 1, poziom A,B,C (po trzy dowolne przykłady). A w ćwiczeniach na stronie 113 zrób zadanie 1 i 2. 
 Dla chętnych (możesz mi przesłać) 8 i 10 strona 68 - podręcznik.



wtorek, 31 marca 2020

1.04.2020 Pola figur cz. 2


Temat: Pole równoległoboku i rombu. 


Umiesz już obliczać pole kwadratu i prostokąta.
                                                               
Dzisiaj zajmiemy się obliczaniem pola równoległoboku i rombu.


Proszę przeczytaj tekst z podręcznika str.53, 54.

A teraz jeszcze raz sprawdzimy wiadomości:

Pole równoległoboku
Pole równoległoboku obliczamy, mnożąc długość podstawy przez długość wysokości.  Dlaczego tak jest, to wyjaśni Wam poniższy rysunek.
Co tu robimy?
Odcinamy wzdłuż wysokości trójkąt z jednej strony i przekładamy go na drugą stronę. Powstanie wówczas prostokąt, którego pole obliczamy ze wzoru P = a x b .
Porównując te rysunki widzimy, że:
- podstawa w równoległoboku to długość jednego boku prostokąta
- wysokość równoległoboku to długość drugiego boku prostokąta

Przerysuj i zrób notatkę.
Moj@ m@tem@tyk@: Pole równoległoboku
Zapamiętaj wzór na obliczanie pola równoległoboku!

Pole rombu
 
Zapamiętaj wzór na obliczanie pola rombu!

  
Przeanalizuj przykłady ze str. 55 i 56, pomocny będzie też film.




Pamiętaj, aby jednostki długości odcinków potrzebnych do obliczania pól 
były takie same. np. cm zamieniaj na mm itp.


Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,2,3,4,5 ze strony 109 i 110. Zadania w postaci zdjęć, scanów prześlij na adres email podany na Librusie do czwartku 2 kwietnia 2020 r. do 16:00.


poniedziałek, 30 marca 2020

pola i obwody 31.03.2020


Pola figur cz. 1
Temat: Prostokąt i kwadrat - obliczamy pola i obwody.


Przypominamy:


  • obliczanie obwodu wielokąta o danych długościach boków;
  • obliczanie pola prostokąta i kwadratu;
  • zamianę jednostek(zerknij do naszych notatek w zeszycie lub materiałów, które Ci wcześniej dałam w postaci wydruków).
Zapisz to w postaci notatki:

Zadanie 1.
Oblicz pole  prostokąta, o bokach 5 cm i 9 cm.



Odp: Pole prostokąta wynosi 45 cm2


Zadanie 2.
Oblicz pole kwadratu o boku 8 cm.



Odp: Pole kwadratu wynosi 64 cm2.

Jak liczymy obwód?
Przykład:




Gdybyś nie pamiętał pomocne też będą filmiki lub zapoznaj się z wprowadzeniem do tematu ze stron 47-48





A teraz przejdziemy do rozwiązywania zadań. 

Pamiętaj! Długości obu boków musimy przedstawić w tych samych jednostkach.

Wykonaj zad.1 poziom C i D przykłady c,d,e ze str. 49 oraz zad.4a i 5b ze str. 50. Dodatkowo do wyboru 3 zadania z ćwiczeń str. 105-108

Dla chętnych 8,9,10,18 str. 50 i 51

W razie problemów możesz do mnie napisać.


niedziela, 29 marca 2020

Zamiana jednostek.30.03.2020


Temat: Zamiana jednostek.


NACOBEZU:
- zamiana jednostek długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr
- zamiana jednostek masy: gram, dekagram, kilogram

Na początku przypmnijmy sobie, że mamy (w Polsce) jednostki monetarne, jednostki wagi i jednostki długości.
I tak:

- jednostki monetarne: złoty (zł) oraz grosz (gr)

- jednostki wagi: tona (t), kilogram (kg), dekagram (dag), gram (g)

- jednostki długości: kilometr (km), metr (m), decymetr (dm), centymetr (cm), milimetr (mm)


Czasami zachodzi potrzeba zamiany jednostek, np. z większej na mniejszą, czy z mniejszej na większą.
1 kg = 100 dag = 1000g
i odwrotnie
1000 g = 100 dag = 1 kg


np.
a) zamieńmy 450 dag na kilogramy
  1 kg = 100 dag    to 1 dag = 0,01 kg ,     więc      450  x 0,01= 4,5 kg                  (450:100 = 4,5)

b) 0,07 km na m
1 km ma 1000 m, więc 0,07x1000 = 70 m (przesuwamy przecinek o 3 miejsca w prawo)

c) 13 m na km
1 m to 0,001 km, więc 13 x 0,001 = 0,013 km

d) 5,4 m  ile to m i  cm
1 m to 100 cm, więc 5,4 m = 5 m i 40 cm


Powyższe informacje, razem z tematem lekcji, przepiszcie do zeszytu (jako notatkę).

Obejrzyjcie filmy, które pozwolą Wam zrozumieć jeszcze lepiej zamianę jednostek:



Mam nadzieję, że wiecie już na czym polega zamiana jednostek. Jeśli widzicie potrzebę, obejrzyjcie jeszcze raz filmy. Zajrzyjcie też do podręcznika, tam są rozwiązane rózne przykłady (str. 36), możecie się sprawdzić.

Następnie rozwiążcie zadania z zesztu ćwiczeń: 1,2,3,4 ze strony 101.
Gdybyście mieli jakieś pytania, piszcie.

To już koniec naszych zmagań :)