Dzisiaj zajmiemy się obliczaniem pola równoległoboku i
rombu.
Proszę przeczytaj tekst z podręcznika str.53, 54.
A teraz jeszcze raz sprawdzimy wiadomości:
Pole równoległoboku
Pole równoległoboku obliczamy, mnożąc długość podstawy przez
długość wysokości. Dlaczego tak jest, to wyjaśni Wam poniższy rysunek.
Co tu robimy?
Odcinamy wzdłuż wysokości trójkąt z jednej strony i
przekładamy go na drugą stronę. Powstanie wówczas prostokąt, którego pole
obliczamy ze wzoru P = a x b .
Porównując te rysunki widzimy, że:
- podstawa w równoległoboku to długość jednego boku
prostokąta
- wysokość równoległoboku to długość drugiego boku
prostokąta
Przerysuj i zrób notatkę.
Zapamiętaj wzór na obliczanie pola równoległoboku!
Pole rombu
Zapamiętaj wzór na obliczanie pola rombu!
Przeanalizuj przykłady ze str. 55 i 56, pomocny
będzie też film.
Pamiętaj, aby jednostki długości odcinków potrzebnych do
obliczania pól
były takie same. np. cm zamieniaj na mm itp.
Rozwiąż zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,2,3,4,5 ze strony 109 i 110. Zadania w postaci zdjęć, scanów prześlij na adres email podany na Librusie do czwartku 2 kwietnia 2020 r. do 16:00.
NACOBEZU:
- zamiana jednostek długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr
- zamiana jednostek masy: gram, dekagram, kilogram
Na początku przypmnijmy sobie, że mamy (w Polsce) jednostki monetarne, jednostki wagi i jednostki długości. I tak:
- jednostki monetarne: złoty (zł) oraz grosz (gr)
- jednostki długości: kilometr (km), metr (m), decymetr (dm), centymetr (cm), milimetr (mm)
Czasami zachodzi potrzeba zamiany jednostek, np. z większej na mniejszą, czy z mniejszej na większą.
1 kg = 100 dag = 1000g
i odwrotnie
1000 g = 100 dag = 1 kg
np. a) zamieńmy 450 dag na kilogramy 1 kg = 100 dag to 1 dag = 0,01 kg , więc 450 x 0,01= 4,5 kg (450:100 = 4,5)
b) 0,07 km na m
1 km ma 1000 m, więc 0,07x1000 = 70 m (przesuwamy przecinek o 3 miejsca w prawo)
c) 13 m na km
1 m to 0,001 km, więc 13 x 0,001 = 0,013 km
d) 5,4 m ile to m i cm
1 m to 100 cm, więc 5,4 m = 5 m i 40 cm
Powyższe informacje, razem z tematem lekcji, przepiszcie do zeszytu (jako notatkę).
Obejrzyjcie filmy, które pozwolą Wam zrozumieć jeszcze lepiej zamianę jednostek:
Mam nadzieję, że wiecie już na czym polega zamiana jednostek. Jeśli widzicie potrzebę, obejrzyjcie jeszcze raz filmy. Zajrzyjcie też do podręcznika, tam są rozwiązane rózne przykłady (str. 36), możecie się sprawdzić.
Następnie rozwiążcie zadania z zesztu ćwiczeń: 1,2,3,4 ze strony 101.
Gdybyście mieli jakieś pytania, piszcie.