środa, 13 maja 2020

Matematyka i my, 14.05.2020 r.

Temat: O ile różnią się liczby.


Już umiesz:
- ustalać o ile różnią się liczby.


Dzisiaj ćwiczymy działania na liczbach całkowitych.

Rozwiązania zapisz w zeszycie.


Zróbmy zadanie 6 str. 125

Uważnie przeczytaj treść zadania. W tym zadaniu nie można liczyć różnicy "palcem na osi" - trzeba posłużyć się wyobraźnią. Zrób sam, a potem zerknij na odpowiedź. 



Czy otrzymałeś taki sam wynik? - czyli 145,9ºC. Pamiętaj, aby dać odpowiedź.


Zadanie:
Wykonaj je zgodnie z poniższymi poleceniami. 

  Odszyfruj hasło.

  • liczba o 5 większa od liczby odpowiadającej literze M;
  • suma liczb odpowiadających literom K i O;
  • liczba o 2 mniejsza od sumy liczb (- 5) i 3;
  • liczba o 4 większa od liczby -6;
  • liczba o 2 większa od liczby przeciwnej do 5.
Hasło: ......................................................

Zrób teraz zadania z zeszytu ćwiczeń 4 i 5 ze str. 136.


Koniec :)

wtorek, 12 maja 2020

Matematyka i my., 13.05.2020 r.



Temat: O ile różnią się liczby.

Już umiesz:
- dodawać liczby całkowite.

Będziesz umiał:
- ustalić, o ile różnią się liczby całkowite.

Na dzisiejszej lekcji będziemy ustalać, która liczba jest większa i o ile. Najłatwiej można to zrobić porównując dwie liczby na osi liczbowej. 

Przeanalizuj poniższe przykłady, zwróć uwagę o ile różnią się wskazane liczby:



Na rozgrzewkę zrobimy zadanie 1, nie trzeba zapisywać w zeszycie.


Teraz zrobimy kolejne zadania, sugeruj się moimi rozwiązaniami. Dokończ zadania. Przepisz do zeszytu.
Zad. 2



Zad. 3





Chętnych zapraszam do zapoznania się  z informacją " Dla dociekliwych"
o odejmowaniu liczb całkowitych.




koniec.


poniedziałek, 11 maja 2020

Matematyka i my, 12.05.2020 r.



Temat: Dodawanie liczb całkowitych - ćwiczenia.

Już umiesz :
- dodawać liczby całkowite.

Na dzisiejszej lekcji poćwiczymy dodawanie liczb całkowitych.

Na rozgrzewkę; 

Zad 1. Jeśli temperatura wynosiła -11 º C i wzrosła o 5º C to jaka będzie teraz? Jakie możemy zapisać działanie?. Zapisz działanie.

(-11)+5= (-6).

Zad 2. A co jeśli jestem winna jednej koleżance 20 zł, a drugiej 10 zł, to ile mam razem długu?. Zapisz działanie.

(-20)+(-10)=(-30)




Poćwicz zadania wykorzystując poniższy link:

Zróbmy zadanie 6 str. 120. Przeczytaj uważnie treść zadania. Rozwiązania zapisz w zeszycie.

Rozwiązanie podpunktu a)

Działanie:

  5 + 2 + (- 2 ) + (- 2 ) + (- 2 ) = 1

Odp. Drużyna smoków zdobyła 1 punkt.

Do Ciebie należą pozostałe podpunkty.



A teraz przejdź do quizu i poćwicz rozwiązywanie poszczególnych przykładów:

Wejdź na joinmyquiz.com
i wpisz kod:     359272




niedziela, 10 maja 2020

Matematyka i my, 11.05.2020 r.


Temat: Dodawanie liczb całkowitych.

Już wiesz/ potrafisz: 
  • podawać praktyczne zastosowania liczb ujemnych;
  • interpretować liczby całkowite;
  • porównywać liczby całkowite.
Będziesz umiał:
  • wykonywać dodawanie liczb całkowitych.
Przykłady działań: 
Dodawanie liczb całkowitych wytłumaczymy sobie dwoma sposobami: na osi liczbowej i za pomocą plusów i minusów. 
Zapamiętaj - Liczby ujemne często zapisuje się w nawiasie. 
Zawsze musisz użyć takiego zapisu, gdy przed liczbą ujemną występuje znak działania. Przeanalizuj poszczególne przykłady dodawania liczb całkowitych.





Ważne! 
Suma dwóch liczb ujemnych jest liczbą ujemną. 
 (-6) + (-3) = - 9

·        Suma liczby dodatniej i liczby ujemnej może być albo liczbą dodatnią,
 albo ujemną, albo równą zero.

( - 6 ) + 2 = - ( 6 - 2 ) = - 4

( - 2 ) + 6 = + ( 6 - 2 ) = 4

Odejmujemy wartości bezwzględne obu liczb i ustalamy znak tej liczby,
która ma większą wartość bezwzględną

( - 6 ) + 6 = 0

Ważne!

Jeśli przyjdzie dodać Ci więcej liczb, to możesz skorzystać z tego, że w dodawaniu wolno zmieniać kolejność składników i dodać najpierw liczby dodatnie , a później ujemne. Możemy też dodawać po kolei.
Zobacz przykład





Możemy też znaleźć liczby przeciwne i dodać najpierw parami te liczby. 

Zobacz przykład





Obejrzyj film, aby lepiej zrozumieć lekcję.


Źródło: Pistacja.pl


Zrób samodzielnie 1 i 4 str. 119.
   Koniec