środa, 29 kwietnia 2020

Matematyka i my, 30.04.2020r.

Temat: Miary, wagi i pieniądze.

Już znasz/potrafisz:

- jednostki miar, wag i pieniędzy,
- posługiwać się tymi jednostkami,
- zamieniać jednostki.


Dzisiaj będziemy w dalszym ciągu wykonywać obliczenia w sytuacjach praktycznych stosując zamianę jednostek, rozwiązywać zadania.



Przejdźmy do rozwiazywania zadań w zeszycie ćwiczeń: 

Ćwiczenie 1 i 2, strona 126


Pamiętaj także, że jednostki zamieniamy mnożąc (idziemy w prawo) lub
dzieląc (idziemy w lewo) daną liczbę przez 10, 100, 1000...

Pokażę Ci zamianę dwóch przykładów, Ty zrób pozostałe:



Ćwiczenie 3, strona 126
Tutaj można się pogubić, gdyż cyfry są podobne. Zacznijmy od pierwszego. Resztę zrób sam.


Ćwiczenie 5, strona 127
Obliczamy, ile zapłacimy za podaną ilość cukierków mając cenę za 1 kg.
Jak widzisz, wystarczy pomnożyć. I tak zrób w kolejnych przykładach.


Ćwiczenie 6, strona 127
Obliczamy, ile zapłacimy za owoce znając cenę za 1 kg - tutaj będziemy dzielić, gdyż kupujemy mniej niż kilogram. Resztę oblicz samodzielnie.


Ćwiczenie 7, strona 128
Z prawej strony podana jest cena za 1 kg jabłek. Obliczenie 2 kg czy 3 kg jest proste (wystarczy wykonać mnożenie), natomiast zastanów się nad przykładami 0,37 kg i 1,29kg, gdybyś miał to policzyć. Tutaj także trzeba pomnożyć, można to zrobić pisemnie, pamiętając o miejscach po przecinku.


Ćwiczenie 8, strona 128
Umiejętność szacowania jest bardzo przydatna. Nie w każdym sklepie warzywa bądź owoce się waży i nakleja etykiety. W ćwiczeniu 8 najpierw podaj szacowany koszt, czyli 1,52 kg to 1kg i ponad połowa kilograma. Zatem należy policzyć cenę za 1 kg i jeszcze doliczyć połowę tej ceny. W działaniu zapisz 1,52 ∗ 16,70 i oblicz na kalkulatorze.



To już koniec, nie ma zadania domowego :)



wtorek, 28 kwietnia 2020

Matematyka i my, 29.04.2020

Temat: Miary, wagi i pieniądze.

Już potrafisz:
- dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić ułamki dziesiętne w pamięci i pisemnie;
- zamieniać i prawidłowo stosować różne jednostki.

Będziesz umiał:
-  wykorzystać zdobytą wiedzę w zadaniach praktycznych.


Przypominamy  zamianę jednostki miary, wagi i pieniędzy"









Przeanalizuj poniższe przykłady:

1. Obliczanie ceny
Przeanalizuj ponizszy przykład:




Zróbmy wspólnie w zeszycie, krok po kroku, zadanie 2 ze strony 101.


                     

A teraz zrób samodzielnie zadnie 1 ze strony 101.


2. Obliczanie, ile można kupić za podaną kwotę
Przeanalizuj ponizszy przykład:



A teraz na jego podstawie zrób w zeszycie zadanie 3 i 4 ze strony 101.






poniedziałek, 27 kwietnia 2020

Matematyka i my, 28.04.2020

Temat: Kalendarz i zegar.


Już potrafisz:
- wykonywać proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
- wykonywać proste obliczenia kalendarzowe na dniach, miesiącach, latach.

Będziesz umiał:
- dzielić rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla siebie strategie rozwiązania;

- rozwiązywać zadania w kontekście praktycznym.

Porównywanie różnych zadań związanych z obliczaniem "Ile to dni?"

Na pewno przanalizowałeś poniższe przykłady. 


Zwróć uwagę

Zadania z pytaniem "Ile dni jest od ... do...?" zawsze sprawiają problem: czasami skrajne dni trzeba wliczać,  czasami nie. Mogłeś, więc porównać  rozwiązania tych zadań (umieszczone powyżej). W pierwszym liczymy dni "7, 8,  ...", w drugim "od 7 do 8, od 8 do 9 ...". Zadanie rozwiązujemy, wypisując wszystkie dni ferii lub wszystkie doby jazdy pociągiem, aby uczeń nie miał wątpliwości, że zostały policzone poprawnie. 


Rozwiążmy wspólnie krok po kroku przykład z zadania 3a ze strony 97. Zapisz w zeszycie.

Uwaga do zadania: Określenia "rano" i "wieczorem" precyzują treść zadania, aby było wiadomo, czy liczyć skrajne dni.



Rozwiąż teraz  podpunkt b i c strona 97.



Rozwiąż zadanie 1 poziom C, zadanie 2 poziom B ze strony 96 i zadanie  7 ze strony 97.

Podpowiedź  do zadania 7 str. 97: Najłatwiej odliczać pełne tygodnie: 1 maja wypada w piątek, a więc także 8, 15, 22, 29 maja wypadają w piątek. Podobnie można odliczać dni od wtorku 31 marca. 
Gdybyś miał problemy to możesz narysować sobie kalendarz na marzec i maj i sprawdzić odpowiedzi. Pozwoli Ci to znaleźć ewentualne błędy, zrozumieć je i poprawić.



niedziela, 26 kwietnia 2020

Matematyka i my 27.04.2020

Temat: Kalendarz i zegar.

W tym dziale ćwiczymy umiejętności potrzebne w życiu codziennym. Temat "Kalendarz i zegar" to w znacznej mierze powtórzenie umiejętności z klasy czwartej.

Już potrafisz:
- wykonywać proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
- wykonywać proste obliczenia kalendarzowe na dniach, miesiącach, latach.

Będziesz umiał:
- dzielić rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla siebie strategie rozwiązania.

Twoim zadaniem będzie przeanalizowanie umieszczonych poniżej przykładów i rozwiązanie zadań w zeszycie ćwiczeń: 1,2,3 ze strony 123.